هم اکنون حافظه کاری با رعایت فاصله اجتماعی ارتباط دارد

21 ژوئیه 2020 - محققان آمریکایی گفتند که قدرت حافظه کمک می کند تا افراد از قوانین فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک پیروی کنند.

یک تیم از محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند: افرادی با ظرفیت حافظه کاری بالاتر، آگاهی بیشتری نسبت به مزایای فاصله گذاری اجتماعی دارند و به همین دلیل بیشتر این کار را انجام می دهند.

حافظه کاری به نوعی فرایند روانشناختی گفته می شود که در طی آن، اطلاعات برای مدت زمان کوتاهی معمولاً فقط برای چند ثانیه، در ذهن نگه داشته می شود.

پرفسورWeiwei Zhang ، نویسنده اصلی این مقاله و استادیار روانشناسی گفت: هرچه ظرفیت حافظه کاری بالاتر باشد، احتمال پیروی از رفتارهای فاصله گذاری اجتماعی بیشتر خواهد بود. جالب توجه است كه این رابطه حتی پس از آنكه از نظر آماری برای كنترل عوامل روانشناختی و اجتماعی اقتصادی مانند روحیه افسرده و مضطرب، ویژگی های شخصیتی، تحصیلات، هوش و درآمد کنترل گردید، همچنان وجود داشت.

در این مطالعه، 850 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و داده ها در روزهای اولیه ی تعطیلی بین 13 تا 25 مارس در آمریکا جمع آوری شده است.

از شرکت کنندگان خواسته شد که یک نظرسنجی دموگرافیک(جمعیتی) را تکمیل کنند، همچنین به سؤالاتی در مورد اینکه آیا آنها اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند و چه احساسی در آن زمان دارند، پاسخ دهند.

پروفسور ژانگ گفت: نکته اصلی این است که ما نباید به رفتارهای عادتی اعتماد کنیم، زیرا فاصله گذاری اجتماعی هنوز در جامعه ی آمریکا به اندازه کافی تثبیت نشده است. قبل از اینکه فاصله گذاری اجتماعی به عادت تبدیل شود و به عنوان یک هنجار اجتماعی به خوبی پذیرفته شود، تصمیم برای استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نیازمند یک تلاش ذهنی است. در نتیجه، ما باید آگاهانه تلاش کنیم تا بر تمایل خود برای عدم تلاش، از قبیل عدم تلاش برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، غلبه کنیم.

سرانجام فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک به یک رفتار عادتی تبدیل خواهد شد و رابطه آنها با حافظه کاری کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر فاصله گذاری اجتماعی در آمریکا عمدتاً داوطلبانه است و در انگلیس به مردم توصیه می شود 2 متر (6 فوت) از یکدیگر فاصله بگیرند، اما در مواقعی که این امکان وجود ندارد، باید سعی شود که موارد احتیاطی اضافی مانند استفاده از ماسک و محافظ صورت و داشتن فاصله 1 متری (3 فوت) از یکدیگر رعایت شود از نشستن رو به روی هم و صحبت در فاصله ی نزدیک و چهره به چهره، پرهیز گردد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/working-memory-associated-with-social-distancing-compliance.html